SpecialCars blog

      - nyheder fra os og bilbranchen

      Ny nedsættelse af registreringsafgiften?

      Rygterne om nye ændringer i registreringsafgiften svirrer som tordenfluer i sommervarmen. Og mens politikerne slås om en eventuel nedsættelse af afgiften og bilbranchen klager over et fuldstændig dødt marked som følge af samme, er det på tide at få lidt fakta på plads.

      I dag betales der registreringsafgift på 105% af bilens værdi, op til en grænse på 106.600 kroner, og herefter 150% på den del af bilens pris, der er over denne grænse. Forlydenderne går på at regeringen ønsker denne model erstattet af en flad afgift på 100%. Det vil betyde, at billige biler (mikro- og miniklassen) vil få en meget lille ændring i prisen, mens dyrere biler (mellemklasse og op), vil mærke en større forskel, typisk omkring 15-20.000 kr. for Golf-klassen og endnu mere for dyrere biler.

      I hvilken grad alt dette vil influere på brugtmarkedet, er endnu noget uvist. Når man importerer en bil, skal der betales en registreringsafgift svarende til en procentdel af bilens handelsværdi i Danmark – på fuld afgift. Hvis vi skal lære noget af den sidste afgiftsnedsættelse (fra 180% til 150%), fungerede den som en slags totrinsraket, hvor selve registreringsafgiften ved import i første omgang ikke blev nedsat mærkbart. Det vil sige at der altså ikke øjeblikkeligt var den store gevinst, ved at importere en nyere brugt, dyr bil, lige efter afgiftsnedsættelsen.

      Men de bilforhandlere, der allerede havde brugte biler på fuld afgift stående på lager, måtte sænke priserne for stadig at være konkurrencedygtige ift. salget af helt nye biler. Da dette skete, faldt handelsværdien af bilen også – og dermed også den afgiftspligtige værdi. Og det betød igen, at det blev mere attraktivt at importere brugte biler fra udlandet.
      Vi forventer at noget tilsvarende vil ske i månederne efter en evt. vedtagelse af et forslag om ændringer i registreringsafgiften. Men det er endnu meget uvist hvordan registreringsafgiften udformes, da der tilsyneladende er politisk uenighed om både størrelsen af afgiften og hvorvidt det skal være en teknisk afgift eller en flad afgift.

       

      Er det så slut med flexleasing?

      Nej, på ingen måde. Tværtimod, vil vi faktisk hævde at det nu er slut med at købe sin bil på “gammeldags” facon. Den usikkerhed, som løbende ændringer i afgifterne medfører, er man helt fri for, når man korttidsleaser, altså typisk binder sig for maksimalt 12 måneder. Og hvem ved om en kommende regering, af en anden farve, vil indføre endnu højere afgifter? Usikkerhed i markedet er, som enhver investor ved, gift for ens investering – og et bilkøb vil for de fleste af os være en af de største investeringer, vi foretager os i livet.
      Samtidig vil en lavere afgift betyde, at drømmebilen nu bliver endnu mere opnåelig for flere personer. Og ikke mindst gælder stadig alle de eksisterende fordele, som lavere kapitalbinding end ved køb og langt større afsætningsmuligheder, da bilen ved aftalens udløb stadig er uden moms og registreringsafgift og dermed kan sælges i hele Europa.

      Hvis du har brug for at få en afklarende snak om de (måske) kommende ændringer af registreringsafgiften, er du som altid velkommen til at skrive til os på info@specialcars.dk eller ringe på 40 29 91 24.

      Leave comments

      Your email address will not be published.*



      You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

      Back to top