Investering i biler

      - det sjove alternativ til aktier eller ejendomme

      BILER, DER STIGER I VÆRDI: INVESTÉR I EN SUPERBIL

      Sover du også dårligt ved at have dine midler bundet i aktier, der hver morgen tager et dyk eller, hvis du er heldig, en lille stigning? Synes du at 30-årige obligationer er omtrent lige så spændende som kogte nudler? Og har du et eller andet sted altid ment, at Jackson Pollock var overvurderet i sådan en grad, at en cirkusabe på rulleskøjter, kun bevæbnet med en malerbøtte og en voldsom depression, kunne lave mindst lige så originale malerier? Så er det måske på tide at kigge efter en ny investeringsform; superbiler.

       

      HVORFOR INVESTERE I SUPERBILER?

      I modsætning til masseproducerede mellemklassebiler, der tager et kæmpe værditab, det sekund de triller ud over kantstenen hos forhandleren, kan der være et investeringsmæssigt potentiale i superbiler, der er produceret i små serier med begrænset antal. Historien er fuld af eksempler på biler, der er så eftertragtede at de koster både to, tre eller fem gange så meget nu, som da de blev lanceret.

       

      INVESTERING I BILER

      Som med så meget andet her i livet, er der selvfølgelig ingen garanti for, at den bil du køber, vil stige i værdi og dermed give et solidt afkast. Men en bil som en Mercedes-Benz SLS AMG Black Series, der kun er produceret i 25 eksemplarer i den gule farve, vi ser her på siden, er et unikum – og noget sjovere at eje end nok så mange Mærsk B-aktier. Og så er det nu engang forbandet svært at tage en Jackson Pollock med ud på en søndagstur på Strandvejen.

      Har du lyst til at vide mere om investering i superbiler, så ring til os og få en uforpligtende snak på telefon  (+45) 77 30 20 00.

      Hvor Lamborghinis mindre modeller har kørt med V8’ere eller V10’ere, har topmodellerne altid haft V12’ere, helt tilbage til Countach-tiden. Det blev ikke ændret med Diablo og ej heller med Murcielago. Men tiderne skifter og miljøflæberne er også trådt ind på direktionsgangene rundt omkring hos superbilsfabrikanterne.

      Så da Aventador blev præsenteret i 2011, frygtede mange at også Lamborghini ville downsize og ende med noget uden tvivl moderne og smart – men også lidt sjælløst. Heldigvis blev de bange anelser gjort til skamme, for lige bag din ryg sidder en V12’er på 6,5 liter og 700 hestekræfter. Det er Lamborghinis første helt nye V12’er siden 1960’erne – hvilket må siges at være en imponerende bedrift i sig selv.

      Se flere billeder af Lamborghini Aventador LP750-4 SV her.

      Huracáns forgænger, Gallardo, fik et usædvanligt langt liv. Hele 10 år kom modellen op på, men den var også noget helt nyt for Lamborghini; nemlig en salgsmæssig succes. Over 14.000 eksemplarer forlod fabrikken, så da efterfølgeren skulle lanceres, tog man ingen chancer. Endnu engang blev bilen udviklet i samarbejde med Audi, hvilket har været medvirkende årsag til den høje kvalitet.

      Resultatet blev Huracán, der på spansk betyder ”orkan”. Et passende navn, for bilen er et stormangreb på alle dine sanser. Synssansen pirres med de forførende linjer, høresansen forkæles med den skrigende V10’er, hvis benzinforbrug kan duftes gennem de fire afgangsrør i overstørrelse, i takt med at forbrændt benzin slippes ud.

      Se flere billeder af Lamborghini Huracán Performante her.

      Mercedes-Benz’ største ikon, 300 SL “Gullwing” måtte vente 50 år på at få sin sande arvtager. Men da den endelig kom, under navnet SLS AMG, lod den ikke forgængeren noget at høre. Den klassiske profil lige forfra var i behold og SLS AMG blev med rette betegnet som en nyklassiker.

      I Black Series-udgaven er der kælet endnu mere for detaljerne. Effekten er forøget, motoren spinner nu op til 8.000 omdrejninger i minuttet og sammen med en masse tekniske forbedringer og vægtbesparelser på op til 70 kilo, er 0-100 tiden nu nede på 3,5 sekunder.

      Se flere billeder af Mercedes-Benz SLS AMG Black Series her.

      Med samme platform som Lamborghini Huracan er der lagt op til løjer, både hvad gælder køreegenskaber og fart, i denne Audi R8. Og løjer, det må man sige den kan levere. Det er nemlig den helt særlige “V10 Plus Selection 24h”-udgave, kun bygget i 24 eksemplarer, for at hylde Audis mange successer med R8 LMS GT3-racerbilen.

      Udgangspunktet er den eminente R8 V10 Plus. Bilen er så yderligere forfinet med laser-forlygter, adaptive støddæmpere, dynamisk styring og kulfiber på forkofanger, diffuser, sidespejle, motorcover og det meste af kabinen. Dertil kommer sæderne fra R8 Spyder, med indbyggede Bang&Olufsen-højttalere i nakkestøtterne. Denne model er nr. 1 ud af 24 – og kørt af Tom Kristensen ved introduktionen på Nürburgring i maj 2016.

      Se flere billeder af Audi R8 V10 Plus Selection 24h her.

      For dem, der måtte finde en McLaren 650S for kedelig – og jo, de findes – udviklede McLaren 675 LT, der er en letvægtsudgave af donorbilen. ”LT” står for Long Tail og skal lede tankerne hen på den nu legendariske, sidste version af McLarens F1 GT-bil, der blev bygget for at leve op til FIA’s homologiseringskrav.

      I 2016 handler det dog mest om vægtbesparelser, downforce og mere effekt. Bilen har tabt sig 100kg ift. 650S og yder 40% mere tryk på akslerne, samtidig med at motoren er skruet op til at yde 675HK og 700nm. Den lave vægt og den høje effekt betyder, at 675 LT når 100 km/t på under tre sekunder og 200 km/t på 7,9 sekunder. Det er ikke bare superbil-tider, men ren hyper-bil.

      Se flere billeder af McLaren 675 LT her.

      Når de almindelige Mercedes-Benz modeller skal have lidt mere kant, sender man dem til Affalterbach, hvor AMG hører hjemme. Et tuningfirma, der startede med at forædle diverse Mercedes’er allerede tilbage i 1960’erne. Nogle gange går dog de lidt amok, dernede i Affalterbach, og når de gør det, bliver resultatet en Black Series.

      C63 AMG Black Series, der var i produktion fra 2011-2015, blev den fjerde Black Series i rækken og er noget af det mest brutale, verden endnu har set på fire hjul. De voldsomt udbyggede skærme dækker over en dækmontering på 285/30/R19, der bliver holdt i skak af et særligt spærredifferentiale på bagakslen. Det er bare ikke altid nok til at holde de 510hk og 620nm fra den vanvittige 6,2-liters motor fra at brænde gummi ned på asfalten.

      Se flere billeder af Mercedes-Benz C63 AMG Black Series her.

      I 2005 dukkede Porsche Boxsters søstermodel, Cayman, op. Og med ét forsvandt alle hånlige skuldertræk og sammenligninger med 911. For Cayman kørte på mange måder bedre, mere direkte og skarpere end sin storesøster.

      Bilen her er den sidste udgave af Cayman med boxermotor. Og ikke bare en hvilken som helst udgave; det er nemlig den særlige GT4-model der har fået 3,8-liters motoren fra 911 Carrera S. Den kunne kun fås med en 6-trins manuel gearkasse, opgraderede bremser fra 911 GT3 og mekanisk spærredifferentiale. Og bilen her, har kun gået 50 kilometer. Der er i vores øjne ingen tvivl om, at den bliver en fremtidig klassiker.

      Se flere billeder af Porsche Cayman GT4 her.

      Back to top