Månedens bil: Audi RS6 Avant 4,0 TFSi

Audi RS6 Avant 4,0 TFSi

Op gennem 80’erne dominerede Audi quatto på rallybanerne verden over og effekten af denne succes udeblev ikke. Ivrige entusiaster med store tegnebøger kunne købe coupéen Audi Quattro (og Sport Quattro, hvis pengene rakte) og give gas på både landevej, autobahn og racerbaner. Men marketingafdelingen sukkede efter mere – her var endelig chancen for at markere Audi som et sportsligt luksusbrand. Og de skulle få deres ønske opfyldt.

I 1990 lancerede Audi således den første S-model. Den fik navnet S2 og var baseret på coupé-udgaven af Audi 80, der var forgængeren for A4. Med sin 2,2-liters femcylindrede rækkemotor, tilsat noget så eksotisk som en turbolader, steg ydelsen til hele 220hk. Det bragte bilen til hundrede kilometer i timen på omkring seks sekunder. Selv om det lyder en anelse tamt i dag, var det imponerende tider for 30 år siden og med quattro-firehjulstrækket var det en smal sag at køre fra selv langt dyrere biler. Men det skulle blive endnu vildere…

Fire år efter lanceringen af den coupé-modellen, havde Audi for alvor set lyset og undervejs udvidet konceptet til Audi 100 (A6) med samme motor. Her var der tale om et decideret autobahnmissil, der gjorde livet hårdt for konkurrenterne fra Stuttgart og Bayern. Men i kulisserne skete der ting og sager. Hos Porsche i Zuffenhausen lå en tom fabrik, man havde brugt til at producere Mercedes-Benz 500E. Men modellen blev sløjfet og pludselig var der ledig kapacitet. Audi greb chancen og et omfattende samarbejde med Porsche blev stablet på benene. Resultat blev den første RS-model – nemlig RS2. I lighed med lillesøster S2 var RS2 baseret på en Audi 80, men denne gang var stationcarudgaven eneste mulighed ved bestilling – tysk humor, du ved. Motoren var grundlæggende den samme rækkefemmer som i S2, men Porsche havde tryllet og med hjælp af en afsindigt stor turbo, en større intercooler, en bedre knastaksel og mange andre finurligheder, fik de presset ydelsen op på hele 315 hestekræfter.

Det gav genlyd over hele verden. Her var en bil, der accelererede hurtigere til 50 km/t end en McLaren F1 superbil og endda også en Formel 1-bil fra samme periode. En legende var født og det blev starten på en hel perlerække af RS-modeller.

Månedens bil

Mens vi venter på næste RS6-model, der formentligt kommer ultimo 2019, er udgaven fra 2013-2017 stadig et imponerende bekendtskab. Den mangler måske lidt af vildskaben hos V10’eren fra forgængeren, men dette opvejes så rigeligt af gangkultur, kræfter og ikke mindst serviceomkostninger. Hele drivlinen er gennemprøvet, bundsolid og kan rent faktisk holde til de vanvittige belastninger, V8’eren på 560hk og 700nm udsætter bilen for. Har du behovet for både plads og performance, er en Audi RS6 chancen for at få superbilskræfter til mellemklassebilspenge.

Derfor er den første Månedens Bil i 2019 denne 2013 Audi RS6 Avant. Med sin unikke Nardo-grå lakering, de udtrukne skærmkasser og de røde bremsekalibre, der fortæller omverdenen at bilen har keramiske bremser, sendes et signal om potens, aggressivitet og en ”her kommer jeg”-attitude, som vi holder meget af.

Bilen er i øvrigt til salg og kan blive din – på både hvide og gule plader.

maanedens-bil-2019-01
Mærke Audi
Model RS6 Avant
Årgang 2013
Type Stationcar
Motor 4,0 liter
Effekt 560hk / 700nm
Acceleration 3,9 sek
Tophastighed 250 km/t
Brændstof Benzin
Drivline Firehjulstræk
Transmission Automatgear
Farve Nardo-grå
Interiør Sort

Kan du nøjes med mindre?

Hvis du er glad for Audi, men måske ikke behøver 560 hestekræfter, har vi heldigvis også mange andre biler til salg lige nu. Kontakt os på telefon (+45) 70 30 20 00 og få en uforpligtende snak om hvordan vi sammen kan finde den helt rigtige bil til dig.

Back to top