PORSCHE 911 – FRA KRIGENS RUINER TIL VERDENS TOP

Når leasing skal være din løsning

PORSCHE 911 – FRA KRIGENS RUINER TIL VERDENS TOP

I efterkrigsårenes Tyskland kunne en driftig entreprenør tjene formuer på at være en del af genopbygningen af den ødelagte industri. En af disse entreprenører var Ferry Porsche, der – mens faderen sad i fængsel for krigsforbrydelser – byggede en bilfabrik, der fortsatte det arbejde, hans far havde begyndt inden krigen. På denne fabrik byggede de to modeller; den ene var en racerbil, for det for længst hedengangne mærke Cisitalia, mens den anden skulle udvikle sig til en ikonisk model. Med sin lille 35-hestes luftkølede firecylindrede boxermotor placeret bag bagakslen, var bilen ustabil, men konstruktionen gav bilen et kvikt antrit og en agilitet, der ikke blev overgået af selv langt mere potente racerbiler. Modellen blev navngivet 356, efter Porsches interne designnumre og over de næste femten år blev mere end 78.000 eksemplarer bygget.

Det var 356, der grundlagde Porsches succes, men det skulle blive efterfølgeren, der for alvor gjorde Porsche til verdens største sportsvognsmærke.

FRA 901 TIL 911

Glæden ved – og lysten til – at producere sportsvogne fortsatte op gennem 50’erne og i starten af det efterfølgende årti var designnumrene nået et pænt stykke over de 800. Så da Porsche på Paris Auto Salon i 1964 præsenterede efterfølgeren til 356, fik den modelkoden 901. Bilen havde samme elegante fastback-design som forgængeren, men bød på en sekscylindret boxermotor allerlængst bagude. Ydelsen var – for den tid – imponerende 130hk og publikum flokkedes til Porsches udstilling. Men det gjorde en vis fransk bilproducent også. Peugeot mente nemlig de havde rettighederne til bilmodeller, navngivet med tre cifre hvor det midterste ciffer var et 0. Så Porsche, med vanlig sans for tysk effektivitet, udskiftede simpelthen 0’et med et 1-tal og modellen fik navnet 911. En legende var født.

I 1966 kom den første af mange S-modeller. Med et opdateret chassis og bremser, kunne motoren tunes til at levere yderligere 30 hestekræfter, hvilket – skal vi være ærlige – ikke just gjorde bilen nemmere at håndtere på græsen. Og netop denne karakteristik var noget, der skulle forfølge 911’eren helt frem til nutiden.

I midten af 70’erne, hvor stemningen verden over var trykket i bund af adskillige energikriser, lancerede Porsche et monster uden lige: 911 Turbo var navnet og med de bredere skærmkasser over baghjulene, en enorm hækspoiler og vanvittige 260 hk blev bilen en øjeblikkelig succes. Hvad der var mindre succesfuldt var dog bilens tendens til at slynge sig selv – og chaufføren – om det nærmeste træ i vejkanten, bare vejen svingede en smule. En notorisk overstyring og ketchupeffekt fra turboen gjorde bilen uhåndterbar for enhver, der ikke var en erfaren racerkører. Onde tunger påstod, at ikke siden det store krak i 1929, var så mange børsmæglere kommet af dage så hurtigt, som i en 911 Turbo.

LEGENDEN, DER NÆGTEDE AT DØ

Op gennem 80’erne blev 911’erens succes cementeret. Det var oprindeligt tanken at 928’eren skulle have afløst den aldrende charmør, men det ville publikum ikke finde sig i og i midten af årtiet – med Carrera 3,2 og senere 3,6 – var bilen på toppen af sit game, på trods af det lettere altmodische design.

I 1995 kom så den sidste luftkølede generation til verden. Modelkoden var 993 og havde du for 10 år siden købt en nyere 993, havde du været en rig mand i dag. Med sin multilink bagaksel, var Porsche endelig ved at få styr på unoderne og det opdaterede design gjorde bilen populær som aldrig før. Ikke mindst på grund af den ændring, der føje år senere skulle chokere puristerne – og glæde alle os andre.

MISÆREN MED SPEJLÆGGENE

For med introduktionen af modelkode 996 begik Porsche en dødssynd. Luftkølingen blev ofret på miljøets og teknikkens alter, for ingeniørerne var nået til vejs ende med hvad motoren kunne holde til, uden en alvorlig opgradering af kølingen.

Overgangen til vandkøling betød en langt mere effektiv motor, men lyden af 911’eren blev for altid ændret. Det faldt ikke i god jord og da forlygterne på bilen samtidig var identiske med dem på den meget billigere Boxster, var vreden til at tage og føle på. Så allerede i 2002 blev forlygtedesignet ændret og alle modeller fik nu Turboens forlygter, hvilket dæmpede de værste frustrationer.

TILBAGE TIL RØDDERNE

Det blev dog meget bedre med 997’eren ankomst i 2005. Forlygtedesignet var en tilbagevenden til de smukke linjer fra 993’eren, 10 år tidligere, og med 997.2-udgaven fra 2009 kom dobbeltkoblingteknologien endelig til Porsche, under navnet PDK.

Den fremragende nye gearkasse gjorde, sammen med en mere effektiv ny indsprøjtning, 911’erne hurtige som aldrig før og selv en standard Carrera 2 bød på oplevelser af en anden verden, til en brøkdel af prisen på en Turbo.

EN ÆRA SLUTTER

Med modelkode 991, skete der i 2011 nogle væsentlige ændringer med den aldrende klassiker: Platformen var spritny og med 10 cm længere akselafstand, 5 cm bredere sporvidde, 7-trins manuel gearkasse og et torque vectoring system, var 911’eren den absolut mest velkørende sportsvogn på markedet. Samtidig var der bedre plads indenbords og kvaliteten i alt fra interiør til betjening steg et par niveauer. Drengeraceren var blevet til en gentlemanracer og ja, måske nærmest voksen. Efter 60 år. Nogle ældes jo langsommere end andre.

Med faceliftet til modelår 2017 blev turboen til en fast bestandel på alle modeller. Og på trods af en downsizing af boxermotoren til tre liter, bød selv den mindste Carrera nu på 370 hk og et massivt moment fra turboen, der gjorde bilen både væsentlig hurtigere og mere letkørt end tidligere udgaver.

EN KLASSIKER – PÅ TVÆRS AF TID

Nyeste generation, fra 2018, også kaldet 992, fortsætter de fremragende takter fra forgængeren. På overfladen er ikke meget anderledes, men opdateringer over hele linjen gør bilen endnu mere helstøbt end før. I kulissen venter hybridudgaver og spørgsmålet er naturligvis, hvad puristerne siger.

For os andre, er der ikke så meget tvivl: En 911’er har i mere end en menneskealder været eksponent for det bedste, tysk bilindustri har kunne byde på – og sådan vil det være en menneskealder eller to endnu. Vi glæder os allerede.

SKAB DIN EGEN LEGENDE

Start din rejse med en af vores Porscher til salg

PORSCHE 911 CARRERA 4 GTS

Med 4S-motoren skruet op til max, yder Carrera 4 GTS hele 430hk fra den store 3,8 liters boxer. Sidste generation uden turbo – her er der en fremtidig klassiker!

PORSCHE 911 4S CABRIOLET

Den uforfalskede lyd af den sexede boxermotor nydes allerbedst med taget nede og 150 millioner km op til solen. En 4S Cabriolet er et både hurtigt og stilsikkert valg.

PORSCHE 911 CARRERA 4S

Seks cylindre i boxerform på 3,8 liter, placeret et sted omkring bakakslen – og så firehjulstræk: Den klassiske opskrift på en 911’er, der får et smil på dine læber hver eneste dag.

PORSCHE 911 TURBO S

Med to store møller på motoren leverer 911 Turbo S en 0-100 tid på langt – og vi mener langt! – under tre sekunder. Vanvidsbilen kan blive din tur, hvis du altså er modig nok.

VIL DU OGSÅ VÆRE GODT KØRENDE?

Kom sikkert rundt i vintersæsonen i en af disse biler med firehjulstræk.

© Copyright - SpecialCars
Call Now Button